Konsep Wacana
Wacana
merupakan suatu bahagian atau unit yang paling tinggi yang melampaui sebaris
ayat yang lengkap. Jadi, wacana dapat dijelmakan dalam pelbagai
bentuk sehinggalah meliputi peristiwa bahasa. Menurut Kamus Dewan (2007),
wacana bermaksud keseluruhan tutur kata yang merupakan suatu kesatuan, ucapan,
pertuturan serta percakapan. Manakala menurut pendapat Harimurthi (1982) pula,
wacana merupakan unit bahasa yang melebihi batas ayat. Sementara itu, Menurut Asmah haji Omar (1980), wacana adalah sebagai
unit bahasa yang melebihi batas ayat. Dengan itu, wacana boleh terdiri daripada
ayat, sejumlah ayat,ceraian, bab, buku, siri dan sebagainya. Ia juga memperlihatkan
hubungan dan perkembangan fikiran yang berurutan. Wacana
merupakan sebuah konsep yang meliputi semua aspek komunikasi manusia. Hal ini
membuktikan bahawa, wacana bukan sahaja merupakan sebuah kemunikasi bertulis
yang melibatkan antara penulis dan pembaca, malah turut melibatkan komunikasi
lisan antara penutur dan pendengar.
Wacana berasal daripada perkataan
Jawa iaitu ‘wocono’ atau ‘woco’ yang membawa maksud baca. Wacana terbahagi
kepada dua jenis wacana di dalam unit
bahasa iaitu wacana lisan dan wacana tulisan. Wacana lisan dihasilkan secara
lisan dan melibatkan komunikasi secara langsung antara penutur dengan pendengar
seperti aktiviti temu bual, ceramah, forum, syarahan dan sebagainya. Wacana
jenis ini melibatkan ekspresi wajah, nada suara, gerak badan dan sebagainya
dalam menyampaikan sesuatu maksud. Manakala wacana tulisan pula berkisar kepada
tulisan dan melibatkan hubungan antara penulis dengan pembaca.
Kohesi (Tautan) dan Koheren
(Runtutan)
Kohesi
atau tautan bermaksud keserasian hubungan antara satu unsur linguistik dengan
satu unsur linguistik yang lain dalam sesuatu wacana bagi menghasilkan wacana
yang lengkap. Menurut Sanad Md. Nasir,
tautan adalah keserasian hubungan antara unsur linguistik dengan unsur
linguistik yang lain dalam sesebuah
wacana. Keserasian ditinjau daripada hubungan antara sesuatu perkataan, frasa
atau ayat dengan sesuatu perkataan dalam wacana tersebut. Menurut Alwi et.al. pula (dalam Hartono, 2000: 144) kohesi tidak
harus selalu dicapai dengan bantuan kohesi tetapi kohesi merupakan pendukung
terjadinya koherensi. Tautan adalah pertautan
makna, sedangkan koherensi adalah keruntutan makna.
Tautan menurut
Model Tautan Pindaan terbahagi kepada tiga jenis tautan yang utama iaitu tautan
perulangan, tautan kolokasi dan tautan penghubung ayat. Permbahagian ini
dikelaskan berdasarkan ciri bentuk, fungsi, makna dan konteks :
i.
Tautan Perulangan
Tautan perulangan menunjukkan ciri, sama ada bentuk unsur
linguistik yang berulang, atau dari segi makna unsur itu yang berulang, atau
kedua-duanya sekali. Tautan perulangan ini terbahagi pula kepada tujuh jenis
iaitu tautan perulangan rujukan, tautan perulangan penggantian, tautan
perulangan elipsis, tautan perulangan leksikal, tautan perulangan parafrasa,
tautan perulangan paralelisme serta tautan perulangan struktur dan makna sama.
ii.
Tautan Kolokasi
Tautan kolokasi dijeniskan lagi kepada empat jenis iaitu
tautan kolokasi antoniman, tautan kolokasi kohiponiman, tautan kolokasi hasil
dan tautan kolokasi sifat.
iii.
Tautan Penghubung Ayat
Tautan yang dilakukan dengan melihat fungsi unsur linguistik
itu. Tautan penghubung ayat ini berfungsi menghubungkan antara unsur linguistik
iaitu unit teks sebelum dengan yang selepasnya. Tautan penghubung ayat dapat
dibahagikan kepada lima jenis iaitu penghubung ayat tambahan, penghubung ayat
pertentangan, penghubung ayat sebab-musabab, penghubung ayat masa atau waktu
dan penghubung ayat terusan.
Koheran atau gugusan pula merupakan pengantara gagasan idea. Gagasan
adalah cerita yang dijalinkan untuk membentuk teks dan akhirnya akan membentuk
makna dalam diri pendengar, pembaca mahupun penonton yang lebih dikenali
sebagai penerima. Menurut Pranowo (dalam Purwati, 2003:21), koheren adalah cara
komponen-komponen wacana yang berupa konfigurasi konsep dan hubungan menjadi
releven dan saling mengikat. Koherensi merupakan hubungan timbal balik yang
baik dan jelas antara unsur-unsur yang membentuk sebuah kalimat, bagaimana
hubungan antara subjek dan predikat, hubungan antara predikat dan juga objek.
Sanat Md Nasir dalam Mohd Rashid
Md Idris (2004) menyatakan struktur tema sebagai sesuatu yang mencirikan klausa
sebagai amanat. Klausa dalam struktur tema terbahagi kepada tema dan rema. Tema
boleh difahami sebagi fokus utama penceritaan. Selain itu, tema dapat difahami
sebagai subjek yang diterangkan sedangkan rema adalah predikat yang menerangkan
subjek. Hal ini boleh difahami melalui contoh yang berikut:
i. Adik pernah memberitahu seorang
rakannya akan dibedah di hospital ini akibat kerosakan buah pinggang.
Ayat di atas menunjukkan penggunaan
tema dan rema. Tema dapat dilihat melalui perkataan ‘Adik pernah
memberitahu’ kerana berfungsi sebagai subjek yang diterangkan sedangkan ‘seorang
rakannya akan dibedah di hospital ini akibat kerosakan buah pinggang’ pula merupakan rema kerana berfungsi
menerangkan predikat.
Kajian terhadap runtutan dapat
dikaji berdasarkan 4 tahap, iaitu:
i)
Tahap tujuan
Setiap wacana yang
diujarkan sama ada dalam bentuk tulisan atau lisan perlu mempunyai tujuan.
Tujuan sesuatu wacana ini ditentukan oleh penghasil wacana tersebut sama ada
penulis atau penuturnya. Sesuatu wacana perlu mempunyai tujuan untuk
menimbulkan interaksi yang komunikatif. Tujuan ini akan menentukan jenis wacana
yang digunakan. Jika tujuan seseorang adalah untuk mendapatkan maklumat, ayat
yang sering digunakan ialah ayat tanya, tetapi jika seseorang itu ingin
menyatakan atau menerangkan sesuatu, ayat yang digunakan ialah ayat penyata.
ii)
Tahap Penerimaan
Sesuatu wacana sama ada
lisan atau tulisan, perlu mempunyai pendengar atau pembaca. Pendengar dan
pembaca merupakan penerima sesuatu wacana. Tahap penerimaan seseorang itu
tinggi jika pendengar atau pembaca memahami sepenuhnya wacana yang diujarkan
sama ada dalam bentuk tulisan atau lisan. Oleh itu, tahap penerimaan adalah
tinggi apabila tahap tujuan sama dengan tahap penerimaan.
iii)
Tahap Maklumat
Setiap wacana mempunyai
maklumat. Maklumat terdiri daripada dua jenis, iaitu maklumat lama dan maklumat
baharu. Maklumat lama ialah maklumat yang telah dinyatakan terdahulu. Maklumat
baharu pula ialah maklumat yang baru sahaja dinyatakan dengan andaian pendengar
atau pembaca tidak mengetahui maklumat itu sebelum ini.
Contohnya:
a) Dr.
Afifah merupakan seorang pensyarah di salah sebuah universiti di Malaysia.
b) Universiti
tempat beliau bekerja banyak melahirkan pendidik yang berjaya.
Universiti dalam ayat (2) merupakan maklumat lama kerana telah dinyatakan dalam ayat sebelumnya. Banyak melahirkan pendidik yang berjaya ialah maklumat baharu kerana baru disebutkan dalam ayat itu.
Universiti dalam ayat (2) merupakan maklumat lama kerana telah dinyatakan dalam ayat sebelumnya. Banyak melahirkan pendidik yang berjaya ialah maklumat baharu kerana baru disebutkan dalam ayat itu.
iv. Tahap Keadaan
Ciri
seterusnya ialah keadaan. Keadaan ialah latar sewaktu bahasa itu digunakan, dan
membantu pendengar atau pembaca memahami sesuatu wacana. Ungkapan “Sila masuk”,
misalnya, difahami kerana digunakan dalam keadaan latar seseorang mempelawa
seorang lain masuk ke dalam bilik atau rumahnya. Dalam kehidupan sehari-hari
terdapat pelbagai jenis latar, misalnya latar rumah tangga, latar tempat kerja,
latar tempat membeli-belah, latar berekreasi, latar beribadat, dan
bermacam-macam lagi. Setiap latar menghasilkan wacana tersendiri.
Rujukan
Mohd
Rashid Md Idris et.al (2012). Tatabahasa
Wacana. Tanjong Malim, Perak :
Emeritus Publications.
Emeritus Publications.
http://bml3092-analisiswacana.blogspot.my/p/aspek-analisis-wacana.html
No comments:
Post a Comment