Isu Berkaitan

ISU WACANA











            




Profesor Naffi Mat telah menulis satu isu yang berkaitan dengan wacana iaitu keterampilan berbahasa melalui pendekatan wacana. Beliau menyatakan kepentingan mempelajari bahasa tanpa mengira fungsi bahasa tidak dapat dinafikan. Pendekatan pengajaran bahasa yang semakin berkembang menyebabkan pertelingkahan pendapat antara golongan yang menggunakan linguistik dan wacana.
Isu ini turut memperkatakan tentang kesukaran mempelajari bahasa walaupun diajar oleh guru bahasa yang terlatih. Tarigan berpendapat bahawa objektif pengajaran guru bahasa ialah pelajar mampu berbahasa dengan sebaiknya. Oleh itu, pendekatan baharu dalam pengajaran bahasa wujud iaitu pendekatan wacana. Pendekatan wacana tidak meminggirkan pendekatan linguistik yang menekankan aspek-aspek bahasa yang tertentu.
Setiap perkara semestinya mempunyai asal-usulnya yang tersendiri. Begitu juga dengan perkataan wacana yang berasal daripada perkataan Latin iaitu discursus. Dalam erti kata yang luas ialah ujaran yang mempunyai kesinambungan. Wacana ialah kesatuan bahasa yang lengkap dan paling tinggi sama ada bentuk penulisan atau pertuturan yang menunjukkan kesinambungan fikiran termasuk rujukan kepada komunikasi dalam konteks. Kesatuan bahasa yang lengkap dalam pertuturan melibatkan penutur dan penulis manakala penulisan membabitkan hubungan antara penulis dan pembaca. Wacana ditunjukkan dalam bentuk karangan yang utuh seperti novel, ensiklopedia, buku dan sebagainya.
Matlamat pendidikan bahasa di sekolah mengikut jenis kemahiran sama ada bertutur, mendengar, membaca dan menulis. Seseorang pelajar dianggap mempunyai kemahiran berbahasa apabila dapat menggunakan bahasa yang baik dengan tatabahasa yang betul.
Pendekatan wacana dalam bahasa bukan sahaja bergantung kepada ayat-ayat yang gramatis malah mempunyai perkaitan antara ayat-ayat lain untuk membentuk mesej yang berkesan. Keutuhan wacana dapat dilihat melalui hubungan dalam pelbagai aspek sama ada fonologi, tatabahasa semantik dan leksikal.
Asmah Haji Omar menyatakan pengajaran bahasa yang menggunakan pendekatan wacana juga mengambil kira aspek sosiolinguistik. Penggunaan bahasa dengan kosa kata hendaklah sesuai. Secara tidak langsung, pelajar atau guru yang terlibat dalam pendekatan wacana dapat mengeratkan hubungan antara satu sama lain                . Selain itu, judul turut berperanan semasa melakukan pendekatan wacana.Judul sesuatu wacana mempunyai pelbagai bentuk dan bergantung pada tempat yang menjadi latar pewujudannya. Pengajaran bahasa untuk berkomunikasi dan keseimbangannya ditekankan pada peraturan nahu dan ikatan syarat wacana.






BIBLIOGRAFI

Naffi Mat (2006). Keterampilan Berbahasa  Melalui Pendekatan Wacana. Dewan Bahasa. 46-49.

Mohd Rashid Md Idris, Norliza Jamaluddin, Abu Hassan Abdul dan Adenan Ayob (2012). Tatabahasa Wacana. Tanjung Malim: Emeritus Publications.












No comments:

Post a Comment